Ingmar Bergman filmekkel foglalkozó sorozatunk következő állomása A nap vége (Smultronstället), szintén 1957-ből, akárcsak A hetedik pecsét. Bergman nemzetközileg is elismert filmje az egyik legfontosabb mesterműve. A rendező az önmagunkkal való szembenézést és az emberi létezés alapkérdéseit járja körbe egyszerre modern és minimalista eszközökkel. A szabdalt szerkezet és az álomjelenetek segítségével kapunk betekintést az idős professzor személyiségébe, aki az élete végéhez közeledve szembesül a múltja elmulasztott lehetőségeivel, megbánásaival. A film erőteljes alakításai, elsősorban a professzort megformáló Victor Sjöström élete utolsó szerepében, és Ingrid Thullin a professzor menye szerepében, valamint a film mélységes filozófiai kérdésfelvetései és izgalmas szerkezete teszik A nap végét filmklasszikussá.
Az adásban beszélünk az álomjelenetek értelmezéséről, a főszereplő életszakaszairól, amelyeket a film különböző történeti egységeiben újra bejár. Beszélünk a rokoni kapcsolatairól, elhelyezzük őket Isak Borg karaktertanulmányának kontextusában. A visszaemlékezések sajátos ábrázolását is kitárgyaljuk. Milyen modernebb filmek kölcsönöztek A nap vége struktúrájából és a premisszájából? Milyen kortárs közönségfilmekkel találunk rokonságot? Milyen személyes emlékek, konfliktusok táplálták Bergman filmjét?
Ha tetszett az adásunk, támogass bennünket a Vakfolt Extrával! Csatlakozz a Facebook-csoportunkhoz is!
Mostantól Vakfolt logós pólót és egyéb kellékeket is szerezhetsz magadnak a webshopunkból!
További linkek
- A Vakfolt podcast Facebook oldala
- A Vakfolt podcast az Instagramon
- A Vakfolt podcast a Twitteren
- Vakfolt címke a Letterboxdon
- A Vakfolt podcast a YouTube-on
- A Vakfolt podcast a YouTube Music-on
- A Vakfolt podcast a Spotify-on
- A Vakfolt podcast a Google podcasts oldalán
- A Vakfolt az Apple podcasts oldalán
- A főcímzenéért köszönet az Artur zenekarnak
- Emailen is elértek bennünket: [email protected]